380 kV Wateringen

Er zijn in Nederland een aantal grote projecten bezig die op hoogspanningsgebied de aandacht trekken. Je hebt het duo-tonproject in Helmond-Brandevoort en de 110 kV-aansluitingen in de Noordoostpolder, maar de reconstructie van trafostation Wateringen (het laatste deel van het nog veel grotere project Randstad380) mag er ook zijn. Na anderhalf jaar hard werken is het nu bijna klaar.

Aangepast of ontaardt?De zuidring van het project Randstad380heeft ervoor gezorgd dat station Wateringen veranderde van een slordig vormgegeven 150 kV-station tot een state of the art 380 kV-station en daarmee een nieuw strategisch station in het hoogspanningsnet. Nieuwe verbindingen zijn verschenen, oude verdwenen (of verkabeld) en het hele terrein en het nabije landschap hebben een heel andere aanblik gekregen.

Een beetje project kan tegenwoordig niet meer zonder landschappelijke inpassing. Op station Wateringen sluit een bestaande verbinding met vakwerkmasten aan op de nieuwe verbinding met wintrackmasten. Dat is een aanzienlijke overgang en om die wat minder groot te maken (en allicht ook gewoon omdat het kan) heeft men bij de 380 kV-opstijgpunten gekozen voor twee creatief vormgegeven mastmodellen, zogenoemde concordemasten, die technisch het midden houden tussen een vakwerk- en een buismast. Samen met de wintrackmasten richting Bleiswijk heeft het concept hoogspanning in dit deel van Nederland een heel nieuwe look gekregen. Voor hoogspanningsliefhebbers geldt in dit geval hetzelfde als de slogan van een bekend biermerk met groene flessen: "hoogspanning mag weer gezien worden in Nederland". 

Op ons forum is een langlopend topic te vinden waarin de reconstructie van dit station op de voet is gevolgd. De oplevering en inbedrijfname van Wateringen en daarmee de hele zuidring van Randstad380 is beraamd voor medio 2013. Een paar weken terug heeft men de 380 kV-grondkabel langs Delft even uitgeprobeerd en ook de verkabelde 150 kV-verbinding naar de Energieweg in Delft wordt halverwege december volledig in bedrijf genomen. Zoals je gewend bent blijft Hoogspanningsnet.com er bovenop zitten, maar je kunt ook zelf het nieuws omtrent de voltooiïng van de zuidring van Randstad380 volgen op de overheidssite.

Foto: Bij grote projecten zijn er ook altijd dingen die net weer even anders lopen dan de bedoeling was. De concordemast richting Bleiswijk werd ontworpen als een donau + ééneven combinatiemast (zo dus), maar de aansluitende wintrackmasten kunnen niet met deze configuratie overweg. De oplossing verdient technisch geen schoonheidsprijs en laat zich nog het best beschrijven als "daar is men nog redelijk mee weggekomen"